Wednesday 24 April 2013

#2. Tips Pengurusan Kewangan : Menabung PART 1

Ok, sebelum ni sy share psl jadual perancangan kewangan bulanan. Tips no.2, kita kena menabung secara tetap.
 
Konsisten
Apa maksud tetap? bkn maksudnya kita kena simpan amaun yg tetap setiap bulan...tp maksudnya kita kena disiplinkan diri kita, kena konsisten setiap bulan mesti ada sebahagian gaji kita disimpan. Amaun yg disimpan mungkin berubah-ubah, bergantung kpd gaji + lain2 income (bonus, claim) dan perbelanjaan pd bulan tersebut.
 
Menabung Sebelum Berbelanja
Lumrahnya pd hujung bln, jika ada lebihan br kita masukkan dlm simpanan. Tp cara ni biasanya kurang berkesan untuk tmbahkan tabungan kita. Betul tak? Lumrah kita manusia, ada mcm2 keperluan dan kehendak yg x terbatas..
 
So sy amalkan menabung sebelum berbelanja...maksudnya dpt je gaji sy terus masukkan sebahagiannya dlm akaun tabungan sy. Pastikan akaun tabungan adalah akaun berasingan drpd gaji supaya tabung kita tak 'bocor'.
 
Dlm jadual perancangan bulanan tu dh dimasukkan amaun untuk komitmen dan simpanan. So biasanya hari dpt gaji, sy akan lunaskan semua komitmen dan masukkan amaun untuk tabungan...
 
So hari gaji biasanya dlm akaun sy cuma tinggal baki untuk perbelanjaan tetap dan belanja2 lain. Dgn cara tu, sy sll ingat berapa baki wang gaji yg sy boleh belanjakan sehingga gaji bln dpn, so sy perlu beringat2 untuk berbelanja.
 
Banyak perkara kena amibilkira psl menabung ni...kita sambung nnt...
 

No comments:

Post a Comment